HAVENFEESTEN TERNEUZEN 2003

Het is weer zo ver de Havenfeesten van Terneuzen staan weer voor de deur, en maken wij de Mathilde weer klaar voor de reis naar Zeeland. Jammer is wel dat wij het evenement in Lelystad moeten laten schieten want dit valt dit jaar tegelijk met Terneuzen, maar ongetwijfeld zal het in Lelystad ook zonder ons een leuk festijn worden daar zorgen de andere leden wel voor. Ik hen voor ons vertrek nog contact gehad met de voorzitter van de Havenfeesten hr. Leen Muller en die wist mij te vertellen dat er 12 sleepboten hadden ingeschreven ,en men was daar in Zeeland erg blij met dit feit en heeft mijn stukje in de Beting afgelopen winter waarschijnlijk toch nog wat effect gehad.

Woensdag 25-6-2003    Lelystad-Volkeraksluis

We vertrekken al vroeg, Barry onze stuurman kan gelukkig deze reis met ons mee en dat is wel zo prettig daar ik twee dagen voor ons vertrek aan mij knie ben geopereerd dus als dekmatroos ben ik momenteel buiten dienst . Arie en Barry hebben de zorg over de Mathilde en Fanny gaat de verpleging in en zorgt voor mij en voor de inwendige mens, dus profiteer ik er maar lekker van en laat mij verwennen.
07.30 wordt de MWM gestart en gooien ze om 8.00 los ,het weer is wisselend zon en bewolking maar het is droog en de temperatuur is aangenaam en word ik verbannen naar het achterdek in een luie stoel met het nadrukkelijk verzoek(bevel) om mij nergens mee te bemoeien.
10.50 schutten wij in de Oranje sluizen en gaan het A,dam Rijnkanaal op. De  zon is volop gaan schijnen en heb ik inmiddels al een blikken kont van het zitten ( Niks voor mij dus).
15.00 Beatrixsluis en draaien wij de lek op, hier neemt Barry het roer over Arie heeft op het Kanaal gevaren want Barry vindt het maar niks varen op het A,dam. Rijnkanaal en voelt zich meer in zijn element op de rivieren.
18.30 Noord op richting Dordrecht, Fanny heeft ondertussen voor de knorrende buikjes gezorgd en het kombuis opgeruimd.
20.15 draaien wij het Hollands diep op en besluiten wij in overleg door te gaan naar de Volkeraksluizen en na schutting vast te maken voor de nacht. Barry vraagt toestemming om vast te maken aan de remming voor de nacht , en dat is in orde dus komt de kar om 22.45 tot zwijgen .

Donderdag 26-6-2003 Volkeraksluizen-Terneuzen

Wij zijn er weer vroeg bij , het is schitterend weer strak blauwe lucht.
08.00 start kar 8.30 los van de remming.Soms heeft eigenwijs zijn ook zijn goede kanten en dit blijkt wel , als ik tegen het verbod in ga ( om  op welke manier dan ook een wandeling door het schip te maken ) ik toch in de machinekamer terechtkom en daar zie dat er van diverse slangen rook afkomt. Ik strompel weer naar de stuurhut en meldt dat het beneden niet helemaal goed gaat. Arie gaat naar de machine kamer en al gauw komt hij tot de conclusie dat wederom het hydrauliek systeem warm loopt ( van de winter gerepareerd ,nieuwe lagers). Barry heeft de telegraaf al op halve kracht staan en er wordt druk overleg gepleegd wat te zullen doen . We zitten midden in de vaargeul en met onze diepte kunnen we er niet veel buiten , besloten word om net even buiten de vaargeul het anker te laten zakken zodat ze even op hun gemak kunnen kijken wat er is. In deze situatie heb ik natuurlijk problemen om op mij krent te blijven zitten  en neem dus een voorproefje op mij therapie die pas over een week van toepassing is.

10.00 anker voor de kop en kar stil, alle luiken opengezet zodat de rook en warmte er uit kan, de overalls gaan aan en de mannen duiken de vetkuil in  algauw blijkt dat wij er niks aan kunnen doen en word er besloten om de V snaren van het hydrauliek los te koppelen ( vorige keer doorgezaagd kwam ons duur te staan ) dus nu wat sleutelen  komen zij deze reis er heel van af en maken zij ze met touwtjes vast zodat ze nergens aanlopen. Dit alles houdt dus in dat wij weer verder moeten zonder boegschroef, gelukkig hebben wij daar nu al aardig ervaring mee opgedaan en vroeger was het niet anders hadden de schippers ook geen boegschroef.
11.00 Arie brengt de kar weer aan de gang en kijkt of alles goed draait dit is het geval dus kunnen wij het anker ophalen. Dit klus geeft ook wat problemen, daar het anker bijna nooit gebruikt wordt en de ketting roestig is loopt deze telkens vast en hebben wij 3 kwartier en olie nodig om het anker omhoog te krijgen en is het voorop een flinke ravage van olie ,roest en beschadigd verf. 12.15 liggen wij in de Krammersluis
12.45 sluis uit richting Wemeldinge, ik ben weer verbannen naar mij luie stoel ( was daar ook wel aan toe) en laat mij lekker vertroetelen.
15.25 schutting Hansweert en draaien met de stroom mee de Westerschelde op richting Terneuzen.
16.15 er komt een raar zwaar geluid uit de pijp en ons vermogen neemt af, Arie vliegt naar beneden maar ziet niets bijzonders olie en temperatuur blijft goed het vermogen wordt steeds minder af en toe is er weer een opleving maar niet voor lang en is er over duidelijk een brandstof probleem .. Arie gaat de filters verwisselen en Barry houdt de Mathilde in de vaargeul en heeft een van de marifoons op het kanaal gezet van het kantoor van Multraship zodat hij deze in tijd van nood direct kan op roepen. De nieuwe filters brengen geen uitkomst en ons vermogen wordt steeds minder, ondertussen zitten wij wel voor de ingang van de veerhaven maar kunnen onder deze conditie niet naar binnen varen de stroming voor de haven is veel is te groot. Gelukkig vaart op dat moment Kees Muller in de buurt met zijn jacht en herkent ons en roept ons via de marifoon op en vraagt waarom wij niet binnen lopen, wij vertellen van de problemen en hij draait meteen bij en komt bij ons langszij . De kar loopt nu heel langzaam en liggen bijna stil, Kees besluit om een sleepverbinding te maken maar durft met ons op sleep niet de haven in en brengt ons naar de remming van de sluis zodat wij op ons gemak kunnen kijken wat er aan de hand is en spreken met hem af dat als het niet lukt dat wij dan een belletje geven en dan worden wij op gehaald door een van de slepers van Multra Schip. Arie en Barry duiken de vetkuil in en ontdekken dat het grof vuilfilter helemaal dicht zit, ze spoelen deze schoon , starten en lopen weer met die kar. Waarschijnlijk is dit gekomen doordat het peil in onze bunkers nog nooit zo laag is geweest als nu en door de golfslag die er af en toe was door zeeschepen op de Westerschelde is er vuil naar boven gekomen maar gelukkig loopt alles weer goed en varen wij om 17.15 de veerhaven binnen ,er liggen al vier slepers en wij gaan langszij bij de maaskade en brengen de kar tot zwijgen het is dan 18.00 en kletsen wat bij met de andere leden.

Vrijdag  27-6-2003  liggend Veerhaven Terneuzen

Prachtig weer ruimen de boel op en Arie brengt met Barry de vlaggenlijn aan en bekijk ik alles van uit mij luie stoel.
Om 16.00 gaan wij met diversen leden naar de feest tent voor de opening waar wij voor zijn uitgenodigd, onder het genot van een hapje en een drankje en diverse toespraken wordt om 17.15 de vlag gehesen en kunnen de Havenfeesten beginnen.
Om 18.00 beginnen de alom bekende roeiwedstrijden van dit havenfeest, dit is een spektakel wat elk jaar terugkeert en waar en waar allerlei teams aan meedoen . Dit jaar is het Arie gelukt om ook een team van de Motorsleepboot in te zetten en maken onze mannen zich klaar voor de wedstrijd en wordt er op het achterdek van de Mathilde de tactiek besproken en de spieren maar vooral de kelen gesmeerd, maar op mij kwam dit meer over dat ze elkaar moed indronken. Ook Fanny krijgt en drankje ingegoten en een peptalk van de heren want zij gaat de roeivlet sturen . Na diversen andere teams is het de buurt aan ons en de spanning is te snijden met verbeten gezichten nemen ze plaats in de boot en binden hun peddels vast met een touwtje (dit doet iedereen) , en het startschot klinkt en de boot zet zich in beweging met een serie korte slagen die later over gaat in lange komt onze boot al gauw op voorsprong en gaan ze als een oude stoomsleper door het water en nemen mede door het perfect ronde van de boei van de stuurvrouw een grote voorsprong en komen met een uitstekende tijd binnen en dat levert een 4 e plaats op en gaan wij morgen door voor de halve finale ( de eerste acht gaan door).Wij zijn apentrots op deze echte kerels, hoewel ze er niet meer zo uitzien want ze leggen het behoorlijk af en er moet wat pepdrankjes aan te pas komen om de heren weer een beetje op peil te krijgen maar daarna gaat het weer een stuk beter.

Zaterdag 28-6-2003 liggend Veerhaven Terneuzen

Het weer werkt nog telkens mee en is er vandaag van alles te doen en zoals ik het heb kunnen bekijken van uit mij luie stoel heeft niemand zich maar een moment verveelt. Vooral het meevaren op diverse soorten boten was erg intrek bij de leden ze gingen van de ene boot op de ander.
Om 16.00 was het grote moment aangebroken de finales van de roeiwedstrijden . De heren waar opvallend rustig en de speciale drankjes kwamen niet te voorschijn , ik denk dat dit hun nieuwe opzet was, helaas mocht het niet baten ook deze keer gingen zij weer van start als oude stoom machines en ging de boot gestroomlijnd door het water maar halverwege sloeg het noodlot toe de peddel van Barry schiet los en deze krijgt hij niet meteen weer in de dol. Arie wisselt nog van plek onder het roeien met Barry zodat deze weer een peddel heeft die vast zit met een touwtje maar ondertussen hebben zij hun voorsprong verloren . Ondanks dit weten zij voor de boei weer op gelijke hoogte te komen en rond Fanny de boei weer perfect en komen zij weer op gelijke hoogte met de tegenstander maar dan sneuvelen er nog een paar touwtjes en vliegen de peddels uit de dollen en dit betekent het einde voor onze mannen het ritme is er uit de stoommachine is van slag en ze liggen eruit want het ging deze reis niet om de tijd maar was het een afvalrace. Heren volgens mij was de voorbereiding van de vorige dag toch beter oude machines hebben nou eenmaal extra smering nodig, maar ik vond het klasse dat jullie hebben meegedaan en ook de organisatie waarderden dit erg. Uiteindelijk bleek later dat wij toch nog in de prijzen vielen en kon onze stuurvrouw het podium op om de beker en de T shirts  in ontvangst te nemen want wij waren toch nog op de vijfde plaats terechtgekomen ,. Volgend jaar gaan wij uiteraard voor de eerste plaats dus heren roeiers hard trainen!!!. Normaal wordt de zaterdagavond afgesloten  met een groots vuurwerk helaas ging dit niet door , maar er was genoeg vertier en door het mooie weer waren de terrasjes goed gevuld.

Zondag 29-6-2003 liggend  Veerhaven Terneuzen

Om 10.00 starten de activiteiten weer en is het al gauw behoorlijk druk op het ponton en in de stad . Arie is de hele dag mee met de Multratug 5 en vermaakt zich prima. Wij hebben besloten om deze keer niet mee te doen met ons eigen schip aan de vlootschouw en maken dit mee op de Multratug 5 en word ik om 16.00 opgehaald en aan boord gebracht van de vijf en krijg ik een ere plaats in de stuurstoel en heb ik een prachtig overzicht en kan ik mooie plaatjes schieten van de sleepbootjes van de leden .Na de vlootschouw is er nog een optreden van Guus Meeuwis en Vagant en dan zakt om 19.00 de vlag en zijn de Havenfeesten ten einde.

Maandag 30-6-2003 Terneuzen-Vluchthaven 's Gravendeel

Bewolkt weer met af en toe regen ,sommige leden zijn gisteravond nog vertrokken de rest gaat vandaag.
Arie start om 9.30 de kar en om 10.00 verlaten wij de veerhaven en varen samen met de FE-RIE en de IRENE op naar Hansweert en brengen om 20.00 de kar tot zwijgen en liggen dan voor de nacht in de vluchthaven van 's gravendeel ..

Dinsdag 1-7-2003 's Gravendeel- Lelystad

Vroeg uit de veren, start om 6.15 los om 6.30 , weer is wisselend zon en bewolking .Op het A,dam Rijnkanaal weer problemen met vuile filters  maken vast aan de wal om de boel schoon te maken ,hierna loopt ze weer goed en om 21.00 maken wij vast aan de kade van Lelystad en zijn wij weer thuis.

Ondanks mij handicap heb ik en de rest van de familie weer genoten van dit evenement, tevens wil ik de overige sleepboten bedanken voor hun komst mede door jullie lagen er dit jaar 8 sleepboten , ook de organisatie was erg in hun sas met deze opkomst en heeft ook blijk van waardering gegeven door alle eigenaren en envelop te geven met een leuke donatie.

Ik hoop jullie allemaal volgend jaar terug te zien want het was oergezellig en we moeten natuurlijk de eerste prijs binnen halen !!!.

Gerrie Feij  mslb Mathilde